Most kolejowy w Malborku to dwutorowa konstrukcja umiejscowiona na rzece Nogat, która ma ogromne znaczenie dla ruchu kolejowego w regionie. Most ten został odbudowany w 1947 roku, a w kolejnych latach przeszedł modernizację w XXI wieku, co podkreśla jego znaczenie nie tylko historyczne, ale również infrastrukturalne.
Znajduje się on w ciągu linii kolejowej nr 9, która łączy Warszawę z Gdańskiem, stanowiąc istotny element transportu kolejowego w Polsce.
Historia
Przed II wojną światową
Pierwszy most kolejowy w Malborku został zbudowany w ramach realizacji połączenia między Berlinem a Królewcem. W myśl tego projektu, znanego jako kolej wschodnia, roboty budowlane rozpoczęto w 1851 roku. Inżynierowie Karol Lentze i Spittel byli odpowiedzialni za jego projekt, a architektem, który nadał mu ostateczny kształt, był Friedrich August Stüler. Konstrukcją nośną zajął się Rudolph Eduard Schinz.
Most był imponującą budowlą, gdyż miał formę wież, które były zwieńczone krenelażem. Wjazd pociągów na most prowadził przez rozległą, segmentową arkadę, nad którą znajdował się otwór złożony z czterech ostrołucznych arkadek, które opierały się na podwójnych kolumienkach. Górna część wież była pokryta kolorową ceramiką, ozdobioną pseudoorientalnymi wzorami. Most został oddany do użytku 8 grudnia 1858 roku, mimo że ruch kolejowy na tym odcinku zainaugurowano już 12 października 1857 roku.
W miarę jak wzrastały potrzeby przewozowe, stary most z 1858 roku zaczął funkcjonować na granicy swoich możliwości. W obliczu tego wyzwania zdecydowano, że most zostanie przeznaczony dla ruchu kołowego, natomiast w północnej części, w sąsiedztwie Baszty Maślankowej, zbudowany zostanie nowy most dwutorowy, który będzi pełnić wyłącznie funkcje kolejowe. Projektantem tego nowego obiektu był Johann Wilhelm Schwedler, a inżynierem Georg Christoph Mehrtens. Ten most został oddany do użytku w październiku 1899 roku, a prace budowlane zakończono definitywnie 25 października 1891 roku.
Na 15 października 1900 roku planowano uruchomienie na starym moście linii kolei wąskotorowej łączącej Malbork z Kałdowem. Niestety, oba mosty zostały wysadzone w powietrze przez Wehrmacht, działającą w obrębie Festung Marienburg, 9 marca 1945 roku. Po wojnie jedynie nowy most dwutorowy został odbudowany.
Po wojnie
Po zakończeniu konfliktu most kolejowy przeszedł proces odbudowy. W początkowej fazie wykorzystano tymczasowo dwa jednotorowe przęsła ESTB, które były brytyjską produkcją dostarczoną w ramach UNRRA. Konstrukcja ta charakteryzowała się kratownicami typu X i jazdą dolną. W latach 70. XX wieku podjęto decyzję o wykorzystaniu pozostałości mostu Schwedlera, w tym jednego z filarów, do budowy nowego mostu o konstrukcji blachownicowej, projektowanego przez Konrada Kubińskiego. Ta nowoczesna konstrukcja została zmodernizowana w latach 2007–2014 i funkcjonuje do dziś.
W sąsiedztwie odbudowanego mostu, po wschodniej stronie rzeki, można zobaczyć resztki dawnych konstrukcji, w tym pozostałości po zburzonej Baszcie Maślankowej.
Przypisy
- a b Redakcja, Malbork. Most kolejowy i jego twórcy na znaczkach pocztowych [online], Malbork Nasze Miasto, 03.10.2018 r. [dostęp 27.01.2022 r.]
Pozostałe obiekty w kategorii "Obiekty związane z transportem i komunikacją":
Kładka dla pieszych przez rzekę Nogat w Malborku | Obwodnica Malborka | Malbork (stacja kolejowa) | Malbork KałdowoOceń: Most kolejowy w Malborku