Stefan Adam Ewertowski, urodzony 16 grudnia 1951 roku w Malborku, jest znanym księdzem rzymskokatolickim, który należy do diecezji warmińskiej. Po przeprowadzeniu reformy administracyjnej Kościoła katolickiego w Polsce, dokonanej przez papieża Jana Pawła II, został przypisany do diecezji elbląskiej na mocy bulli apostolskiej Totus Tuus Poloniae Populus z 25 marca 1992 roku.
Jednocześnie, Ewertowski pełni funkcję profesora nadzwyczajnego Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, gdzie przekazuje swoją wiedzę i doświadczenie studentom. Posiada tytuł doktora habilitowanego teologii, specjalizując się w teologii pastoralnej, oraz tytuł doktora nauk humanistycznych w zakresie historii, gdzie jego zainteresowania obejmują historię najnowszą.
Jego edukacja obejmowała również studia na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim (KUL), gdzie uzyskał magisterium filozofii teoretycznej w 1984 roku. Poza tym, Ewertowski jest również Kapelanem Honorowym Jego Świątobliwości od 15 października 1997 roku oraz kanonikiem gremialnym Kapituły Katedralnej Elbląskiej od 25 marca 2003 roku.
Życiorys
Urodziny Stefana Ewertowskiego miały miejsce w Malborku, gdzie wzrastał w rodzinie Stefana oraz Bronisławy z domu Żelaznej. Jego edukacja rozpoczęła się od matury, którą zdał w 1972 roku w Technikum Energetycznym dla Pracujących Zakładu Energetycznego w Gdańsku. Już 26 lipca tego samego roku podjął studia w seminarium duchownym „Hosianum” w Olsztynie. Po kilku latach, 10 marca 1975 roku, przyjął posługę lektoratu, a 14 maja 1976 roku uzyskał akolitat. W 1977 roku, dokładnie 7 kwietnia, Stefan Ewertowski otrzymał święcenia diakonatu, a rok później, 23 marca 1978 roku, w konkatedrze św. Jakuba w Olsztynie przyjął święcenia kapłańskie z rąk biskupa warmińskiego, Józefa Drzazgi. Jego nauki na kierunku filozoficzno-teologicznym zrealizował w Wyższym Seminarium Duchownym „Hosianum” w Olsztynie.
W latach 1978–1981 pracował jako wikariusz w parafii Niepokalanego Poczęcia NMP w Iławie. W 1981 roku decyzją przełożonych udał się na studia na KUL, które ukończył w 1984 roku, zdobywając tytuł magistra filozofii teoretycznej. Po powrocie do Olsztyna, pełnił różne funkcje, takie jak prefekt w Wyższym Seminarium Duchownym „Hosianum”, diecezjalny referent ds. trzeźwości oraz dyrektor Ruchu Trzeźwości im. Maksymiliana Marii Kolbego. Ponadto pracował jako wykładowca przedmiotów filozoficznych w wyżej wymienionym seminarium, a także w Warmińskim Instytucie Teologicznym w Gietrzwałdzie oraz w Instytucie Kultury Chrześcijańskiej im. Jana Pawła II w Olsztynie w latach 1984–1993.
W szeregu swych obowiązków, pełnił również funkcję członka Zarządu Oddziału Wojewódzkiego Społecznego Komitetu Przeciwalkoholowego (1987–1991), duszpasterza harcerek i harcerzy w Olsztynie (1989–1992), a także kapelana Policji diecezji warmińskiej (1991–1993). Dodatkowo, w 1992 roku, był sędzią Sądu Biskupiego w Olsztynie.
Po przeprowadzonej reformie administracyjnej Kościoła katolickiego w Polsce, zainicjowanej przez papieża Jana Pawła II w bulli apostolskiej Totus Tuus Poloniae Populus z dnia 25 marca 1992 roku, Stefan Ewertowski został włączony do duchowieństwa diecezji elbląskiej. Pierwszy biskup elbląski, ks. dr Andrzej Śliwiński (1992–2003), powierzył mu m.in. obowiązki delegata biskupa elbląskiego ds. kleryków diecezji elbląskiej studiujących w „Hosianum” (1992–1993). Po tym, od 1993 do 2004 roku pełnił rolę organizatora i pierwszego rektora nowo powstałego Wyższego Seminarium Duchownego w Elblągu, gdzie jednocześnie wykładał teorię poznania, filozofię Boga, filozofię religii oraz wstęp do filozofii.
Oprócz swoich posług, Ewertowski jest również członkiem Kolegium Konsultorów Diecezji Elbląskiej (od 1992 roku) oraz aktywnie działa w Radzie ds. Ekonomicznych Kurii Diecezjalnej w Elblągu, a także był sekretarzem Rady Kapłańskiej i przewodniczącym Komisji Wzajemnej Pomocy Kapłańskiej (od 1996 roku). Działał jako sędzia Sądu Diecezjalnego i członek redakcji „Studiów Elbląskich” od 1999 roku.
24 września 2002 roku obronił rozprawę doktorską zatytułowaną „Recepcja nauczania Jana Pawła II o integracji europejskiej w piśmiennictwie polskim w latach 1978–2000 i jej uwarunkowania historyczne” na Wydziale Humanistycznym Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie. Studia te prowadził pod kierunkiem ks. dra hab. Władysława Nowaka, uzyskując tym samym stopień naukowy doktora w zakresie historii (historia najnowsza). Natomiast 30 czerwca 2011 roku na Wydziale Teologii Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie złożył pracę habilitacyjną dotyczącą „Idei Antychrysta w kulturze współczesnej. Studium teologiczne w wymiarze interdyscyplinarnym” i zyskał tytuł doktora habilitowanego w dziedzinie teologii pastoralnej.
Od 2002 roku był adiunktem w Zakładzie Filozofii i Kultury Chrześcijańskiej (późniejszej Katedrze Filozofii i Kultury Chrześcijańskiej), a od 2011 roku piastuje stanowisko profesora nadzwyczajnego Katedry Filozofii i Antropologii Wydziału Teologii Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie. W latach 2012–2016 pełnił funkcję prodziekana ds. nauki Wydziału Teologii tejże uczelni.
Jest autorem wielu książek oraz licznych artykułów naukowych, które przyczyniają się do rozwoju wiedzy w dziedzinach, które porusza.
Publikacje
Oto przegląd publikacji, które zostały opracowane przez Stefana Ewertowskiego w różnych latach oraz na różnych tematach.
- „Naród według Mieczysława A. Krąpca” (oprac.), w: „Studia Elbląskie”, tom II (Elbląg 2000),
- „Aktualność św. Wojciecha w świetle rozważań metahistorycznych” (oprac.), w: „Studia Elbląskie”, tom III (Elbląg 2001),
- „Jan Paweł II o integracji europejskiej”, seria: Biblioteka Wydziału Teologii Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, nr 13 (Olsztyn 2002), ISBN 83-89093-07-3,
- „Semiotyczna funkcja pojęcia „Antychryst”, „Studia Elbląskie”, t. VII, s. 309–326 (Elbląg 2006),
- „Europa na progu Trzeciego Tysiąclecia” (Olsztyn 2007), ISBN 978-83-88125-54-6,
- „Kulturowo-teologiczne podstawy integracji Rosji z Unią Europejską”, w: A. Jucewicz, M. Machinek (red.), „Teologiczne inspiracje w procesie integracji europejskiej”, s. 133–159 (Olsztyn 2007),
- „Wybrane aspekty sytuacji Kościoła katolickiego po akcesji Polski do Unii Europejskiej”, w: E. Wiszowaty (red.), „Pro animarum salute – Księga pamiątkowa z okazji siedemdziesiątych urodzin Księdza Profesora Tadeusza Rogalewskiego”, s. 125–146 (Olsztyn 2007),
- „Reporter świata”, „Życie Duchowe” nr 51, s. 159–164,
- „Ks. Infułat dr Mieczysław Józefczyk”, w: S. Ewertowski, W. Zawadzki (red.), „Księga pamięci i wdzięczności”, s. 27–30 (Elbląg 2007),
- „Ksiądz profesor i mecenas”, w: S. Ewertowski, W. Zawadzki (red.), „Księga pamięci i wdzięczności”, s. 139–142 (Elbląg 2007),
- „Loci theologici muzyki A. Mozarta”, „Tygiel” Kwartalnik Elbląski, nr 2/47, s. 25–33 (Elbląg 2007),
- „Krematorium – kultura zużycia”, „Tygiel” Kwartalnik Elbląski, nr 3/48, s. 17–21 (Elbląg 2007),
- „O co pytać filozofa?”, „Tygiel” Kwartalnik Elbląski, nr 4/49, s. 18–24 (Elbląg 2007),
- „Godność człowieka a demokracja liberalna w porządku ustrojowym Unii Europejskiej”, w: S. Bafia (red.), „W trosce o godność człowieka”, s. 123–146 (Olsztyn 2007),
- „Niezdolni do więzi”, w: „Studia Elbląskie, t. VIII, s. 289–306 (Elbląg 2007),
- „Integralne a przedmiotowe ujęcie jedności bytowej człowieka”, w: J. Wiśniewski (red.), „Laicyzacja i sekularyzacja społeczeństwa nowożytnego (XVI – XVIII.)”, s. 243–261 (Olsztyn 2008),
- „Zdemaskować antychrysta”, „Tygiel” Kwartalnik Elbląski, nr 1/50, s. 33–39 (Olsztyn 2008),
- „Karta Praw Podstawowych Unii Europejskiej. Aspekty społeczno-ekonomiczne w wybranej publicystyce prasowej”, w: „Studia Elbląskie, t. IX, s. 207–231 (Elbląg 2008),
- „Antagonizm i możliwość dialogu w europejskim sporze o płeć”, w: „Teologia i człowiek”, nr 11, s. 185–201,
- „Glina w kreacjonizmie ewolucyjnym”, „Tygiel” Kwartalnik Elbląski, nr 4/53, s. 22–25 (Elbląg 2008),
- „Ludus paschalis”, „Tygiel” Kwartalnik Elbląski, nr 2/51, s. 41–44 (Elbląg 2008),
- „Diagnosis – solitudo. Antidotum – praesentia”, „Biuletyn informacyjny” Okręgowej Izby Pielęgniarek i Położnych w Elblągu – Wydanie specjalne. Streszczenie Nr 4, s. 32–34 (Elbląg 2008),
- „Przeczytane – zasłyszane – pomyślane”, „Tygiel” Kwartalnik Elbląski, nr 3/52, s. 21–24 (Elbląg 2008),
- „Karta Praw Podstawowych UE w kontekście gender mainstreaming”, w: A. Jucewicz, M. Machinek, „Idea gender jako wyzwanie dla teologii”, s. 187–203 (Olsztyn 2009),
- „Przebóstwione przestrzenie muzyczne Oliviera Messieana”, „Tygiel” Kwartalnik Elbląski, nr 2/55, s. 36–40 (Elbląg 2009),
- „Diagnosis – solitudo. Antidotum – praesentia”, w: „Forum Teologiczne”, nr X, s. 197–213,
- „Radykalizm chrześcijański niczym nie różni się od fundamentalizmu?”, w: R. Hajduk (red.), „Współczesne herezje”, s. 79–90 (Olsztyn 2009),
- „Pięć lat Polski w Unii Europejskiej z duszpasterskiej perspektywy Kościoła”, w: „Studia Elbląskie”, t. X, s. 249–264 (Elbląg 2009),
- „Idea Antychrysta w kulturze współczesnej”, stron 444 (Olsztyn 2010).
Przypisy
- Baza prac licencjackich, magisterskich, doktorskich i habilitacyjnych obronionych na Wydziale Teologii UWM w Olsztynie od roku 2009. Lista prac – Ks. dr hab. Stefan Ewertowski.
- a b Kapituła Katedralna Elbląska. Statut – Historia – Kanonicy, opr. W. Zawadzki, Elbląg 2016.
- e-GAZETA Uniwersytecka, Nowe władze rektorskie, w: „Fakty” z dnia 04.09.2012 r.
- Karta katalogowa systemu OPAC Biblioteki Narodowej w Warszawie, sygnatura II 2.514.813, II 2.177.880 A.
- Karta katalogowa systemu OPAC Biblioteki Narodowej w Warszawie, sygnatura II 2.645.604.
- Strona internetowa Katedry Filozofii i Antropologii Wydziału Teologii Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie. uwm.edu.pl.
Pozostali ludzie w kategorii "Duchowieństwo i religia":
Paul Wollmann | Tomasz Franciszek Czapski | Jan Ignacy BocheńskiOceń: Stefan Ewertowski